Tuesday, July 04, 2006

Gress

"Du ligner på Marilyn Monroe, men eg trudde du hadde daua der du låg" - jeg sovna i Teaterparken i dag, lå på gresset med Imre Kertész si bok i armen, og da jeg våkna lå jeg skyggen, og hadde dessuten fått selskap av en vennlig uteligger med replikkene i orden. Etterpå trasket jeg utover Gågaten, passerte et nytt, italiensk sted med lunsjtilbudene i orden, tatoo-stedene, et gammelt kollektiv hvor jeg har vært på fest noen ganger, helt til jeg kom til Nordnespynten hvor det var glitter i bølgene og lyden av sjø og motorbåt. Satt der og dingla med beina og hadde lyst til å ta et bilde av den gamle damen med den engelske avisen, sommerhatt og saft på skoleaktig plastflaske. Det blei med tanken, og respekten. Suste innover på asfalt, tenkte på statuer, eller på lyden fra en eller annen leilighet, og hele tida gynga jeg litt mildt i det morsomme komplimentet.

No comments: